Koffer kwijt geraakt met vliegreis

Koffer kwijt geraakt met vliegreis

Uit cijfers van de Europese Commissie blijkt dat er dagelijks 90.000 koffers vermist raken, waarvan 10.000 in Europa. Dat lijkt veel, maar er worden dagelijks alleen al in Nederland zo’n 221.111 mensen vervoerd per vliegtuig, laat staan in de rest van de wereld. De meeste koffers raken vermist bij vluchten met een transfer. 1 op de 3.000 koffers wordt nooit meer terug gevonden. Het is natuurlijk ontzettend vervelend als jouw koffer kwijtraakt bij een vliegreis. Daarom vertellen we jou graag wat je kunt doen wanneer jouw koffer is kwijtgeraakt en wat jouw rechten zijn.

Melden vermissing koffer

Wanneer je op jouw bestemming bent aangekomen en jouw koffer is niet meegekomen, ga dan direct naar de vertegenwoordiger van jouw vliegmaatschappij. Vaak is dit de luchthaven zelf. Vraag om een PIR (Property Irregularity Report). Vaak kun je deze vinden bij de bagageservicebalie of de Lost & Found balie op het vliegveld. Wanneer je gemeld hebt dat je koffer vermist is, maakt de medewerker op basis daarvan een vermissingsrapport op. Dit vermissingsrapport is het PIR rapport. Je krijgt van de medewerker een kopie van dit rapport en een dossiernummer. Met dit dossiernummer kun je jouw vertraagde bagage volgen.

De vliegmaatschappij kijkt naar de bagagesticker op jouw vliegticket om te kijken of de bagage onder jouw ticket is ingecheckt. Let daarom goed op bij het inchecken of jouw bagage op jouw naam wordt ingecheckt. Vaak worden koffers in korte tijd teruggevonden door de luchthaven zelf. Dit zijn ook degene die als eerste op zoek gaan naar de koffer. Is de koffer na enkele dagen nog niet gevonden, dan neemt de vliegmaatschappij de zoektocht over. Vaak moet je dan ook een BIF formulier invullen. Dit staat voor Bagage Inventory (& Claim)Form. De naamgeving kan per vliegmaatschappij verschillen. Op dit formulier vul je in wat er allemaal in jouw koffer zat. Dit formulier kun je vaak 3 tot 5 dagen na vermissing van de koffer invullen en wordt vaak digitaal aangeboden. Hiervan krijg je berichten van de vliegmaatschappij.

Let op: Zorg ervoor dat je een bewijs krijgt van het ingevulde formulier. Bewaar ook het vliegticket en, als de koffer terug is, het label dat aan de koffer zit.

PIR formulier online

Sommige vliegmaatschappijen hebben een online PIR formulier dat je kunt invullen. Wij weten dat deze vliegmaatschappijen een online PIR formulier hebben:

Aansprakelijk stellen luchtmaatschappij

Wanneer jij extra kosten moet maken om jouw koffer weer terug te krijgen of wanneer je jouw koffer een lange tijd niet hebt gehad en je daardoor bijvoorbeeld tijdelijk kleren nodig hebt gehad waarvoor je kosten hebt gemaakt, of in het ergste geval, je krijgt je koffer helemaal niet terug, dan kun je de vliegmaatschappij aansprakelijk stellen voor de kosten. Maar luchtvaartmaatschappijen keren vaak minder uit als jij ze rechtstreeks benadert, dan wanneer je jouw reisverzekering aanspreekt. Zorg er daarom voor dat je eerst kijkt of jouw reisverzekering deze kosten dekt. Wanneer je deels verzekert bent, kun je de reisverzekering dat deel laten uitkeren en vervolgens de rest alsnog verhalen op de luchtvaartmaatschappij. De luchtvaartmaatschappijen gebruiken de voorwaarden uit de verdragen van Warschau en Montréal. Hierin staan de vergoedingen die je per kilo bagage terug moet krijgen. De luchtvaartmaatschappij hoeft niet meer te betalen dan hier in staat. Deze voorwaarden gelden echter alleen bij een “losse” vlucht. Wanneer je een reis hebt geboekt inclusief vlucht kun je de reisaanbieder aansprakelijk stellen voor het niet goed uitvoeren van de reis. Daar hoort ook het vervoer van jouw bagage bij. 

Vergoeding aanvragen termijn

Wanneer je de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk wil stellen voor schade of vertraging van jouw bagage dan moet je dit binnen een bepaalde tijd doen. Wanneer je dit niet op tijd doet, hoeft de luchtvaartmaatschappij de schade niet te vergoeden, uitzonderingen daargelaten.

De volgende termijnen gelden:

  • Bij beschadigde bagage moet je binnen 7 dagen nadat je de bagage weer terug hebt de luchtvaartmaatschappij schriftelijk aansprakelijk stellen. Dit kan alleen wanneer je ook een PIR-formulier hebt ingevuld.
  • Bij vertraagde bagage moet je binnen 21 dagen nadat je de bagage weer terug hebt de luchtvaartmaatschappij schriftelijk aansprakelijk stellen. Dit kan ook alleen wanneer je een PIR-formulier hebt ingevuld.

De ACM heeft een voorbeeldbrief die je kunt gebruiken voor het aansprakelijk stellen van de luchtmaatschappij. Deze kun je hier vinden.

Kom je er zelf of samen met de luchtvaartmaatschappij niet uit? Onze experts helpen je graag.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
WhatsApp

Direct weten wat je kunt doen?

Wij helpen je graag met jouw juridische vraagstuk. In een gratis intakegesprek met één van onze specialisten bespreken we jouw situatie en vertellen we wat we voor jou kunnen doen.

mr. L.M. van Dijk
Juridisch specialist  
Specialisatie: privaatrecht & bestuursrecht

Meer artikelen:

Wat is een datalek?

Wanneer gegevens van personen ongewild vrijkomen, noemen we dat een datalek. Dat kan op verschillende manieren gebeuren.

Nieuwe artikelen ontvangen via de mail

Nieuwe artikelen ontvangen via de mail

Disclaimer

De artikelen van Juspecia zijn met aandacht en zorgvuldigheid geschreven. Toch kan informatie verouderd zijn of niet helemaal correct zijn weergegeven. De juridische kwalificatie van gebeurtenissen hangen af van de omstandigheden van het geval. Neem bij twijfel contact op met een jurist. Juspecia is niet aansprakelijk voor (verkeerd) gebruik van de informatie in de artikelen. Aan de artikelen van Juspecia kunnen geen rechten worden ontleend.

Ⓒ 2021 - All Rights Are Reserved